• Header N-VA Puurs
N-VA Puurs

Kunstveiling levert bijna 21.000 euro op

Op 27 mei 2013

De actie Kunst tegen Kanker in Puurs heeft bijna 21.000 euro opgebracht. Tientallen kunstenaars uit heel Vlaanderen schonken kunstwerken aan het initiatief.

Een jaar lang was Inge Faes in de weer met haar project Kunst tegen Kanker. ‘Mijn vader is overleden aan kanker. Na het verwerkingsproces heb ik besloten om iets te doen dat het kankeronderzoek vooruit kan helpen. Het werd kunst. Mooie dingen proberen te verkopen om het lelijke, zwarte beest dat kanker heet, zoveel mogelijk te proberen uitroeien.’

Faes ging op zoek naar kunstenaars die één of meerdere werken gratis zouden afstaan voor een veiling. ‘Het begon bij professionele kunstenaars maar nadien bleken ook de minder bekende kunstenaars geïnteresseerd te zijn. Ik hoopte om 30 kunstwerken te kunnen veilen. Het werden er uiteindelijk meer dan 300. Daarvan zijn er zaterdag 131 verkocht.’

Schilderijen, aquarellen, fotowerkjes en sculpturen. Alles werd op de veiling verkocht. Tussen de kunstwerken ook pareltjes van bekende kunstenaars zoals Luc Tuymans en Koen Van Mechelen. ‘De stukken die niet verkocht raakten op de veiling, zullen via eBay op het internet te koop worden aangeboden. We willen echt dat onze actie zoveel mogelijk geld opbrengt’, aldus nog Faes.

Uiteindelijk werd duidelijk dat Kunst tegen Kanker zaterdag bijna 21.000 euro heeft opgebracht.