• Header N-VA Puurs
N-VA Puurs

N-VA bezorgd over gemeenteschuld

Op 4 mei 2013

‘Er is een structureel probleem in Puurs, want de uitgaven stijgen sneller dan de inkomsten. Er werd de laatste jaren veel geïnvesteerd in onze gemeente, en dat is goed. Maar de keerzijde van de medaille is natuurlijk dat daardoor de schuld is gestegen tot 1.781 euro per inwoner, dat is bijna 150 euro meer dan in gelijkaardige gemeenten’, vertelt gemeenteraadslid Jan Van Camp (N-VA).

Ook de personeelskost blijft stijgen. Dat de gemeente op termijn wil samensmelten met het OCMW vindt N-VA een goed idee. ‘Het is een goed begin en daar staan wij dan ook volledig achter. We zullen die integratie op de voet volgen. Maar daarnaast is het voor N-VA duidelijk dat het bestuur een aantal prestige projecten moet herbekijken en zonder de Puursenaars extra te belasten de schuld structureel moet afbouwen’, aldus Van Camp.

Burgemeester Koen Van den Heuvel (CD&V) vindt de reactie van N-VA hypocriet. ‘Als kartelpartner hebben zij tijdens de laatste legislatuur zes jaar lang alles meegestemd wat er op tafel lag. En nu ze in de oppositie zitten breken ze plots af wat ze zelf hebben goedgekeurd’, aldus Van den Heuvel.

Volgens hem is de situatie niet zo ernstig dan N-VA ze voorstelt. ‘Ja, we moeten net als alle andere gemeenten op onze centen letten. Maar je mag niet vergeten dat door alle investeringen van de afgelopen jaren de gemeentelijke infrastructuur, met onder andere de brandweer en CC De Kollebloem, op punt staat. Dat wil zeggen dat we de komende jaren minder zullen moeten investeren. Bovendien heeft Puurs een relatief goede financiële capaciteit en is de begroting van 2013 in evenwicht. Deze paniekvoetbal van N-VA is niet nodig’