Puurs Beleid en Budget 2012

Op 3 mei 2013

Interpellatie op Gemeenteraad 2 mei 2013 door Jan Van Camp:

Schuld en belastingen gemeente Puurs swingen de pan uit.

De schuld van de gemeente Puurs steeg de afgelopen jaren met meer dan 50%. In 2005 bedroeg de schuld nog “maar” 18 miljoen euro, begin 2013 staat de teller al op meer dan 30 miljoen. Structurele maatregelen zijn volgens gemeenteraadslid Jan Van Camp (N-VA) nodig, anders dreigen de leninglasten in 2013 de pan uit te swingen.

1781 Euro schuld per inwoner

De laatste jaren is er in Puurs fors geïnvesteerd. Dat merkt men niet alleen aan Puurs, maar ook aan de boekhouding.
De laatste drie jaar leende de gemeente meer dan 13 miljoen euro. Dit brengt de totale schuldenlast op 30.123.995 euro, omgerekend 1781 euro per inwoner.
Hiermee scoort Puurs bijzonder slecht, aldus gemeenteraadslid Jan Van Camp. Zeker wanneer we dit bedrag vergelijken met het Vlaamse gemiddelde van 1297 euro per persoon. Zelfs wanneer vergeleken wordt met gelijkaardige gemeenten heeft de Puursenaar bijna 150 euro meer schuld.[1]

Belastingskopgroep

Naast deze hoge schuld heeft Puurs ook bij de hoogste gemeentebelastingen. Niet minder dan 26 verschillende belastingen en retributies worden aangerekend. Hier bovenop heeft het bestuur, door de recente verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing tot 1.495, Puurs zelfs in de belastingskopgroep gevestigd. Weliswaar werd de personenbelasting verlaagd van 8% naar 7.9% deze blijft zeer hoog in vergelijking met de rest van Vlaanderen.

Uitgaven stijgen sneller dan inkomsten

Een 3de structureel probleem is het feit dat de uitgaven van de gemeente sneller stijgen dan de inkomsten. Dit wordt in het jaarverslag 2012 bevestigd: de inkomsten daalden met 2%, terwijl
de uitgaven met 4% stegen. Voor N-VA is het duidelijk dat het bestuur aantal prestige projecten moet herbekijken en zonder de Puursenaars nogmaals te belasten de schuld structureel afbouwt.

Belfius indeling cluster V8: Bornem,
Duffel, Waregem, Izegem, Beveren en Puurs